søndag den 31. oktober 2010

Nepal: Hvordan København kan blive til Kathmandu.

Hvordan beskriver jeg en by som Kathmandu og hvordan det er at færdes her, uden det kommer til at lyde som ren fantasi? Men vil gøre forsøget, men det kræver at du bruger en smule af din fantasi. Forestil dig København:


Start med lade byen svinde ind til fire femtedele af sin størrelse, men fordobl samtidig antallet af beboere. Fjern så alle gadenavne og husmure. Riv dernæst alle trafikskilte og vejvisere ned. Fjern også lige den hvide afstribning på vejene. Og ja, sluk også alle lyskurvene. Når mørket falder på skal du heller ikke forvente at gadebelysningen, når den er tændt vel at mærke, giver dig særlig meget udsyn.


Gør vejene smallere og gør i stedet den halve meter i hver side til en dyb lodret rendesten. Andre steder skal du bare forestille dig at asfalten er kørt op i vejkanten, så det er umuligt at køre der. Store huller i vejen skal du med største selvfølge, ikke forvente blive repareret eller fyldt op. I nogle mindre gyder og på mindre veje skal du bare fjerne asfalten og lade småsten og jord være tilbage. Det samme er gældende for fortovene.


Få alle hustande i byen til at gå ud under køkkenvasken, tage affaldsspanden og smide den ud af vinduet og ud på gaden. Lad også Søerne og havnen fylde op med affald, så vandet efterlades dødt, ildelugtende og mørkebrunt. Slip alle Sjællands hunde fri af deres halsbånd og luk dem ud i Københavns gader. Få også et par af de store gårde udenfor byen til at sætte deres besætning af køer, høns, får og geder fri til at vandre frit rundt i gaderne. Fred dem efterfølgende så det ikke er tilladt at skubbe eller sparke til dem, til trods for de spærrer for trafikken.


Fordobl antallet af biler. Blokér hornet på dem alle. Ikke så de bliver stille, men modsat så de lyder hele tiden. Erstat alle Københavns cykler med rikchuaws, motorcykler og scootere. Fyld luften mellem bilerne ud med disse scootere og motorcykler, så trafikken i stedet for at flyde mere eller mindre bliver én lang kø. Fjern alt hvad der minder om partikelfiltre på biler, busser, tuktuks, taxier og lastbiler. Lad størstedelen af lovgivningen blive ignoreret og lad i stedet “survival of the fittest”, dog tilsat en smule hensyn, være den eneste regel i trafikken. Og husk stadig at der ikke er noget der hedder trafikskilte, lyskurve eller afstribning på vejen!


Med alt dette kan det være at København begynder at ligne Kathmandu. Det lyder måske ganske frygteligt og tro mig, det var meget af det også de første dage, men derefter blev meget af det en del af byens charme. Alt dét sammen med alt det andet fantastiske byen har at byde på. Såsom kultur og historie uden sidestykke mange steder i Verden. København og Kathmandu er to vidt forskellige verdener og chokket er stort efter første køretur gennem byen. Men stadig kan jeg ikke lade være med at holde af Kathmandu.